• Login
  • 0

    Geen producten in je winkelmand.

Welke vormen van storytelling zijn er?

Francine van den Brink | Just Add Copy
  | 
18 februari 2021

Er zijn verschillende vormen van storytelling. Want, storytelling is meer dan even een verhaal vertellen en dat is het. Er zijn diverse manieren om dat te doen en veel kanalen waar je uit kunt kiezen. Je keuze hangt veelal af van je eigen voorkeuren, en of je op die manier jouw doelgroep goed bereikt.

vormen van storytelling

Een aantal manieren waarop je aan storytelling kunt doen:

  • fysiek, bij een netwerkbijeenkomst bijvoorbeeld. Of op een verjaardag. In de wandelgangen of bij een presentatie
  • online, in de vorm van blogs of een over-ons pagina
  • op social media, bijvoorbeeld Instagram, Linkedin of Facebook
  • op Youtube, dus je vertelt je verhaal met een video
  • of natuurlijk in een podcast. Helemaal van deze tijd!

Een belangrijke vorm van storytelling: Je verhaal fysiek vertellen

Als je je verhaal van persoon tot persoon vertelt gebruik je de meest-directe manier van storytelling. Misschien vertel je je verhaal tijdens een netwerk-event aan een collega. Of krijg je een klant aan de telefoon en er ontstaat een leuk gesprek waar jouw verhaal goed past. Ook kun je je verhaal goed verwerken in een presentatie of een pitch.

Door je verhaal fysiek te vertellen bereik je meestal geen heel grote doelgroep. 1-op-1 contact kan wel een prima manier zijn om de banden te versterken met iemand die belangrijk voor je is. Bijvoorbeeld iemand die jij erg graag tot jouw klant zou willen maken. Of als jij jezelf wil presenteren bij een belangrijk bedrijf waar je graag mee wil gaan samenwerken. Dus ook al bereik je geen grote doelgroep, kwalitatief contact is soms net zo effectief voor jouw eigen branding.

Storytelling vorm met groot bereik: Online storytelling

Online storytelling zal vooral plaatsvinden op jouw eigen website of op social media. Sommige mensen uit jouw publiek lezen liever blogs en anderen zijn veel actiever op social media. Voor online storytelling is het daarom belangrijk om op beide kanalen aanwezig te zijn met jouw verhaal.

Je kunt storytelling op social media perfect combineren met storytelling op jouw eigen website. Op social media vertel je bijvoorbeeld het begin van je verhaal. En aangezien een social post nu eenmaal zn beperkingen heeft qua lengte kun je je publiek doorverwijzen naar de rest van je verhaal, op je blog. Zo krijg je zowel doorkliks op je social media posts als bezoek op je blogpagina’s.

vormen van storytelling

Storytelling op social media

Social media is een perfecte plek voor het vinden en bereiken van nieuw publiek en je huidige doelgroep. Door middel van het toevoegen van relevante hashtags aan je posts kunnen mensen je ontdekken die jou nog niet kenden.
Ook kun je met storytelling op social media een betere connectie maken met je publiek. Dit kun je doen door:

  • een vraag te stellen aan het eind van je post
  • reacties van je publiek te liken
  • te reageren op reacties van je publiek

Storytelling op social media kun je doen in tekst-vorm en met visual storytelling. Per kanaal is er verschil hoeveel ruimte je krijgt voor het vertellen van je verhaal. Ook heeft ieder kanaal zijn eigen specificaties, en je zult hier je verhaal op moeten aanpassen.

Storytelling op Instagram

Instagram is een superfijn kanaal voor jouw verhaal. Je kunt dit doen met tekst of met een video, waarin je je verhaal vertelt.

Een paar tips bij storytelling op Instagram:

  • kort je verhaal in zodat het past in een Insta-post
  • link eventueel naar je (langere) verhaal op je blog
  • plaats een afbeelding die weergeeft waar je verhaal over gaat
  • maak je post mobiel leesbaar (want mobiel publiek)
  • plaats je video? Let dan goed op de ratio

Storytelling op Facebook

Facebook is ongeveer het allemansvriendje op social media. Het kent een breed publiek, met veel interesses, dus jouw verhaal zal hier zeker lezers/luisteraars vinden.

Een paar tips voor storytelling op Facebook:

  • grijp de aandacht met de eerste zinnen (de rest verdwijnt achter een ‘lees meer’ link)
  • zoek de interactie met je publiek. Reageer en like
  • experimenteer met een sponsored post en gebruik target doelgroepen
  • vergeet de CTA niet als je wilt dat mensen iets doen na je verhaal

Storytelling op Pinterest

Gebruik je regelmatig Pinterest dan weet je inmiddels dat het aantal karakters van een pin beperkt is. Er is dus weinig ruimte voor je verhaal. Toch heb je een aantal mogelijkheden op Pinterest.

Maar hoe kun je toch storytellen op Pinterest?

  • vang de aandacht met een sterke openingszin
  • link naar je blog met het hele verhaal
  • experimenteer met video (let op ratio)
  • probeer je verhaal te vatten in een infographic

Storytelling op Youtube

Op Youtube komen mensen bewust om video te consumeren. Je hebt hier dus meer tijd om je verhaal te vertellen in een video. Op Youtube komen mensen om te luisteren, te kijken, of allebei tegelijk. Maak je verhaal dus een feestje om naar te kijken en naar te luisteren.

Een paar tips bij storytelling op Youtube:

  • maak je video sterk visueel en auditief. Let op hoge kwaliteit
  • ondertitel je verhaal
  • richt je op educatieve en vermakende verhalen
vormen van storytelling

Storytelling in een podcast

Heb jij een goed verhaal, of zelfs meerdere, dan is podcasten zeker een medium wat hiervoor geschikt is. Podcasts kennen een enorme groei in populariteit en dit zal komende jaren nog sterk toenemen.
Tips om je verhaal te vertellen in een podcast:

  • laat je interviewen door iemand uit jouw vakgebied
  • werk je verhaal uit en vertel het zelf in een podcast
  • investeer in een goede microfoon

Hoe kies je het juiste kanaal voor je verhaal?

Zoals gezegd: je hebt veel keuzes waar je je verhaal kunt vertellen. Het is een goed idee om je niet te focussen op slechts 1 kanaal. Jouw publiek bevindt zich tenslotte ook op meerdere kanalen. Vertel je verhaal dan ook op meerdere kanalen en meet (in bijvoorbeeld Google Analytics of analyse tools op je social kanalen) de betrokkenheid van je publiek.
Hoe kies je het juiste kanaal voor je verhaal?

  • bedenk op welk kanaal jouw publiek te bereiken is
  • is er op dat kanaal mogelijkheid tot interactie met je publiek?
  • kun je je verhaal goed overbrengen op dat kanaal?
  • hoe groot is je investering qua geld en tijd om je verhaal te maken?

Meer leren over storytelling? Volg de cursus ‘Praktische storytelling voor je bedrijf’


Artikel uit de categorie:
Storytelling
© 2022 Just Add Copy Academy - Onderdeel van Just Add Copy