• Geen producten in je winkelmand.

  • Login

Je website conversie verhogen? Volg deze 3 snelle stappen!

Francine van den Brink | Just Add Copy
  | 
2 november 2021

Je website conversie verhogen is niet het eerste waar je mee begint: je eerste doel is natuurlijk mensen naar die site halen. Misschien ben jij ook zo’n ondernemer die, iedere dag of zelfs vaker, Analytics opentrekt om te kijken hoe de vlag erbij hangt online. En misschien roep je zachtjes “Hoera!” als je ziet dat je bezoekersaantal stijgend is. Hulde!

Pegels in da pocket!

Maar met alleen een beetje websitebezoeken kun jij je rekeningen niet betalen natuurlijk. Conversie verhoging is wat je wilt zien! Omzet! Pegels in da pocket! Die leuke webbezoekers moeten meer doen dan een beetje rondklikken in je content. Je wilt ze, met zachte hand, zover krijgen dat ze je klant gaan worden.

Website conversie verhogen in 3 snelle stappen

Tijd is geld en ondernemers komen meestal tijd tekort. Geld soms ook trouwens. Speciaal voor die ondernemer die met wat snelle aanpassingen zijn website conversie wil verbeteren hebben we 3 stappen uitgewerkt die bewezen conversie verhogend werken. 

Deze 3 stappen hebben dit met elkaar gemeen: ze zijn makkelijk toe te passen. Ze werken voor iedere doelgroep. En je hoeft geen ervaren online marketeer te zijn om ze te snappen.

Laten we direct aan de slag gaan.

Stap 1. Conversie ratio verbeteren met de PAS-formule op je landingspagina 

Laat jij je bezoekers, vanaf bijvoorbeeld je social media kanalen, landen op een speciale pagina? Gebruik dan de PAS-formule op die landingspagina.

De PAS-formule gaat snel en simpel (daar houden we van): 

Problem, Agitate, Solution

  1. Benoem het probleem van je klant. Heeft jouw klant een probleem? Iets is kapot, lukt niet, past niet, te moeilijk of anderszins een probleem waar hij zelf niet uit komt? Vertel dan in je eerste alinea over dat probleem. Laat, met je tekst, zien dat jij exact snapt WAT en probleem is en WAAROM dat een probleem is. 
  2. Draai het mes nog iets verder om. Een probleem is nooit alleen maar een probleem. Het heeft, vaak vervelende, consequenties. Misschien kost iets veel geld om het probleem op te lossen. Gaat het je klant veel tijd kosten om het probleem zelf te fiksen. Of ontbreekt het hem aan kennis om het zelf te doen? Benoem dan dat het veel geld, tijd en/of energie gaat kosten. Laat je klant, bij het lezen van deze alinea, nog even wat zuchten hoe vervelend het probleem wel is.
  3. Hier kom je met de oplossing: jouw aanbod. Want jij kan, met jouw kennis of product, het probleem voor je klant oplossen.

De PAS-formule kun je zien als een handig template, die je zelf nog invult met de problemen van jouw klant en jouw aanbod. PAS kun je ook perfect gebruiken op plekken waar je weinig plek hebt voor je tekst, zoals op social media.

Een echte conversie-verhoger, die PAS-formule. Want jij laat zien dat je je klant begrijpt in zijn probleem en dat je klaar staat om het probleem op te lossen.

Stap 2. Conversie verhogen door het benoemen van voordelen ipv specs

Deze stap kunnen we snel uitleggen en is redelijk makkelijk toe te passen op jouw aanbod. Met deze stap ga je je klant niet uitleggen WAT hij koopt maar WAAROM hij het koopt. En geef je hem goede redenen om je aanbod aan te nemen, dan zal dit voor leiden tot een verhoging van je conversie.

Opdracht: Misschien heb je momenteel nog productspecificaties staan bij je aanbod, of technische beschrijvingen van jouw oplossing. Vertaal al je specs naar voordelen voor je klant en benoem deze als eerste bij je product-omschrijving.

Een paar voorbeelden:

Een wafelijzer heeft geen 600Watt vermogen…….maar warmt snel op zodat je sneller kunt beginnen met wafels bakken.

Een wafelijzer heeft geen 6 instelbare temperaturen…….maar je kunt hem ZO instellen dat je wafels nooit zullen verbranden.

En je wafelijzer heeft geen uitneembare keramische teflon bakplaten……maar je wafelijzer is makkelijk schoon te maken en kan in de vaatwasser.

Coolblue focust eerst op de voordelen voor de klant

Stap 3. Betere conversie door je klant te ‘Wauwen’ ; geef meer dan hij verwacht

Stel: je leest 2 productbeschrijvingen voor exact hetzelfde product, namelijk een stofzuiger. Beide stofzuigers kosten evenveel. Welke ga jij kopen?

Bij beschrijving A krijg je een stofzuiger, met oprolbaar snoer (zo zo, nou zeg)

Bij beschrijving B krijg je diezelfde stofzuiger met dat oprolbare snoer. Maar je krijgt er ook een zuigmond voor de trap bij. Een apart opzetstuk om je bankstel mee te zuigen. Een borstel die ook in moeilijke hoekjes kan. Een extra lang opzetstuk voor het opzuigen van spinnen in een hoekje van het plafond. En als extra krijg je een jaarvoorraad aan stofzuigerzakken. En we zijn de gekste niet…je krijgt er ook nog eens 5 jaar garantie bij.

Welke stofzuiger gaat het worden denk jij? Je zult altijd kiezen voor het meest-uitgebreide aanbod. Vooral dat opzetstuk voor spinnen zal jou misschien overhalen. Want dan krijg je, voor jouw gevoel, het meeste waar voor je geld. Zoiets heet een ‘no brainer’. Een aanbod wat je gewoon niet kunt weerstaan. Een aanbod wat direct je conversie zal verhogen. Hier hoeft jouw klant geen seconde over na te denken.

Opdracht: Bekijk je aanbod. Welke extra’s kun jij geven bij jouw aanbod? Met welke extra’s kun jij je klant NOG blijer maken dan hij al is? Benoem die extra’s bij je aanbod. Vertel welke bonussen, extra’s, e-books, kortingsbonnen, extra services of andere zaken jij kunt aanbieden naast je ‘kale’ aanbod. Geef hem oneindig veel meer waar voor zijn geld en zie je conversie als vanzelf stijgen.

Be like product beschrijving B en haal je klant, zonder nadenken, over om voor jou te kiezen.

Be a ‘no brainer’

Conversie ratio verbeteren? Er zijn nog veel meer manieren!

Met deze 3 stappen ben je snel, en makkelijk, uit de startblokken om je conversie ratio te laten stijgen. Uiteraard zijn er nog veel meer trucjes om je conversie te verhogen. Zo kun je oa. meer storytelling gebruiken op al je kanalen of je content beter aanpassen op je doelgroep en je ideale klant.

Lees ook: ‘Wat is storytelling en waarom werkt het?

Ook leren hoe je je website conversie kunt verhogen?

Wil je meer leren over hoe je meer conversie kunt krijgen op je website? Bekijk dan de cursus ‘Boost je conversie! met 25 slimme copywriting hacks‘ of de cursus ‘Maak een succesvolle landingspagina met sterke copywriting‘. Schrijf je nu in en start direct met het maken van converterende teksten!


Artikel uit de categorie:
Conversie

0 Reacties op "Je website conversie verhogen? Volg deze 3 snelle stappen!"

Geef een reactie op dit artikel

top
© 2022 Just Add Copy Academy - Onderdeel van Just Add Copy