• Login
  • 0

    Geen producten in je winkelmand.

Wat is storytelling en waarom werkt het?

Francine van den Brink | Just Add Copy
  | 
23 februari 2021

Wat is storytelling en wat maakt het anders dan andere content?

Je kunt natuurlijk iets over je bedrijf, product of dienst vertellen in neutrale toon. Je vertelt wie je bent, wat je doet of waarmee je jouw klant kunt helpen. Eigenlijk exact hetzelfde zoals al jouw concurrenten met exact hetzelfde aanbod doen. En al die, bijna identieke, content springt er bij jouw potentiële klant niet echt uit qua opzet en toon. Als er een andere bedrijfsnaam bij zou staan zou het niemand echt opvallen waarschijnlijk.

Het web bestaat voor het grootste deel uit die neutrale content. Je kunt zeggen dat het vooral veel beschrijvende content is. Het zijn feiten die je noemt, data en omschrijvingen, maar die feiten op zichzelf zullen jouw klanten nu niet bepaald enthousiast maken. Met een omschrijving van je aanbod laat je jouw klanten niet stilstaan om te gaan luisteren naar wat jij te zeggen hebt. Alles wat neutraal klinkt doet mensen niet opspringen en in actie komen.

Met storytelling vertel je jouw bedrijfs-boodschap op een andere manier. Een persoonlijke en verhalende manier. Met elementen en technieken erin verwerkt die maken dat het een verhaal is in plaats van een neutrale marketingboodschap. Je laat met storytelling zien wie jij echt bent. Waar jouw bedrijf voor staat. Wat het verhaal is achter jouw product of dienst. Waarom ben jij hier zo enthousiast over? Storytelling is een andere, originele manier van je marketingboodschap brengen.

Hoe zet je jouw boodschap om in storytelling?

Storytelling bevat een heleboel elementen en technieken die je kunt toepassen in je verhaal, wat ervoor zorgt dat het een veel grotere aandacht zal krijgen van je publiek. Die elementen zorgen ervoor dat het een boeiend verhaal wordt en dat het opvalt als het verteld wordt.In totaal onderscheiden we 11 verschillende elementen die een boodschap omtoveren tot een echt verhaal. Een aantal elementen en technieken van storytelling zijn:


1. Vertel een verhaal in de ik-vorm

Wat een verhaal direct persoonlijker maakt is als je het vertelt in de ik-vorm. Dus bijvoorbeeld: ‘Jaren terug ging ik…’, of ‘ in mijn bedrijf kwam ik recent…tegen’. Door het vertellen in de ik-vorm maak je je boodschap authentiek en uniek. En de manier waarop je jouw verhaal vertelt, jouw verteltoon, maakt dat je verhaal zich onderscheidt van alle andere berichten van je collega’s in jouw vakgebied. Dit is jouw persoonlijke ervaring, die jij vertelt op jouw, eigen manier.

Mensen zijn gevoelig voor verhalen in de ik-vorm. Dit stamt nog uit de tijd dat we in berenvellen rondliepen en in de avonduren rondom het kampvuur samenkwamen. Er was nog geen Netflix, geen boeken om te lezen en voor lering en vermaak van anderen vertelden mensen graag verhalen. Begint iemand een verhaal te vertellen, dan spitsen de mensen in hun omgeving als vanzelf hun oren. Hier komt iets interessants, even gaan luisteren dus!

2. Wees niet bang om kwetsbaarheid te tonen

Op diverse social media kanalen kom je vaak succesverhalen tegen. Nieuwe klant? Taart! Omzetdoelen door het dak? Taart! En anderen vertellen natuurlijk graag door dat ze succesvol zijn. Succesverhalen vertellen zijn een vorm van personal branding. Sommige platforms staan vol met succesverhalen. Maar daarom niet altijd leuk om te horen. Want dat is niet de werkelijkheid. De werkelijkheid is een verhaal van vallen en opstaan. En ook van taart. Maar niet altijd.

Wil jij er echt uitspringen met je verhaal, toon dan je kwetsbaarheid in wat je vertelt. Dus wees eerlijk over het vallen en opstaan. Vertel bijvoorbeeld eens over iets wat niet goed ging, je had iets besteld in China en toen het aankwam bleek het een tikkie anders dan op het plaatje. Je prototype van je nieuwe product verdween 20x de kliko in voordat het was zoals je wilde. Of je zit met een dilemma en wil dat graag eens delen met je publiek.

Kwetsbaarheid tonen betekent iets anders dan op de bank zitten bij de therapeut. Kwetsbaarheid is geen snotterverhaal, maar hiermee bedoelen we vooral dat je je openstelt. Eerlijk vertelt hoe iets gaat of laat zien dat jij ook maar mens bent. Met vallen en opstaan dus.


3. Voeg sensorische taal toe aan je verhaal

Je publiek hangt nog meer aan je lippen als je je verhaal verbetert met sensorische taal. Sensorische taal is zintuiglijke taal. Taal die de zintuigen begrijpen dus. Met het toevoegen van sensorische taal zorg je dat mensen in hun hoofd jouw verhaal echt ‘voor’ zich gaan zien. Er een filmpje van maken in hun brein als ze jouw verhaal horen of lezen.

Vertel dus in je verhaal:

  • hoe iets er uit ziet (zicht)
  • hoe iets klinkt (gehoor)
  • hoe iets ruikt (reuk)
  • hoe iets smaakt (smaak)
  • hoe iets aanvoelt (tast)

Voorbeeld: De oude, bruine kast ging piepend open. Een vage geur van boenwas en mottenballen komt je tegemoet. Zachtjes laat je je vingers gaan langs oude kasjmier sjaals, warme mutsen en gebreide wanten.

4. Vertel hoe je je voelde. Voeg emotie toe aan je verhaal.

Behalve vertellen hoe iets er uit ziet, rook of klonk, is het in storytelling ook goed om te vertellen hoe je je voelde. Een verhaal wordt nog persoonlijker als je de lezer een kijkje geeft in jouw gedachten. Het toevoegen van emotie in je verhaal zorgt er nog meer voor dat mensen gaan luisteren naar wat jij te vertellen hebt. We smullen van (andermans) emoties.

Niet alleen maakt het toevoegen van emotie dat je verhaal beter begrepen wordt door je publiek, het zorgt er ook voor dat de lezer iets voelt tijdens het lezen. Je kunt, tijdens vertellen, heel goed emoties in het brein van je lezer leggen. En voelt men iets bij jouw verhaal, dan zal het ook beter blijven plakken. Daarnaast zorgt emotie in een verhaal ook dat publiek sneller actie onderneemt na het lezen of horen van jouw verhaal. Een opgedane les zal eerder tot actie omgezet worden als je publiek er iets bij voelt.

Dus vertel niet alleen over die levering die totaal verkeerd uitpakte, maar vertel ook over de teleurstelling die je voelde. Het gevoel van euforie dat in 1 klap verdween toen je prototype weer mislukte. Hoe spannend het voor je was toen je een belangrijke deadline moest halen en het was kantje-boord of het zou mislukken. Of natuurlijk het gevoel van overwinning en blijdschap toen een gelanceerd product een groot succes werd.


5. Vertel over een les, openbaring of AHA-moment

Je voegt nog meer vermaak toe aan je verhaal als anderen er ook een les uit leren. En die les leren ze omdat jij het (met vallen en opstaan) hebt geleerd en er over vertelt.

Heb jij, na alle struggles, gedoe met een product of je bestelling in China een wijze les geleerd? Heb je uitgevogeld hoe je een probleem moest oplossen en kun jij anderen helpen die misschien wel met hetzelfde probleem lopen? Vertel dan jouw les, oplossing, AHA-moment aan je publiek. Je zult hen inspireren en motiveren om ook hun probleem te gaan oplossen.

Waarom komt storytelling beter binnen bij je klanten?

Scroll je even rond op het web dan wordt het al gauw duidelijk hoeveel content-prikkels mensen iedere dag op zich af krijgen. En van die gigantische hoeveelheid prikkels stompen we een beetje af. Sowieso hebben we de tijd niet om alles te lezen, maar we raken ook steeds minder geïnteresseerd in al die content. Dus hebben we, al sinds de oertijd, daar een handig filter voor:

Het ruisfilter

Het ruisfilter in je brein heeft maar 1 taak: scannen op gevaarlijke zaken en/of interessante zaken. Detecteert het brein iets wat jou mogelijk in gevaar kan brengen, dan gaan we vanzelf opletten. En is iets totaal afwijkend dan de rest van de prikkels die we krijgen, dan is dat ook een uitstekende motivatie om er aandacht aan te besteden. Maar is iets ruis, dan gaan we daar geen aandacht aan besteden.

Met storytelling vertel jij je verhaal in een andere content-vorm dan men gewend is om te zien. Het wijkt af van alle andere (veelal standaard) content die blijft steken in dat ruisfilter van je publiek. Is het voor het brein duidelijk dat het hier gaat om iets aparts, dan gaat het opletten. En heb jij die aandacht te pakken, dan is je publiek gevoelig voor wat jij precies te vertellen hebt. Dit is hét moment om jouw USP duidelijk te maken.

Waar kun je storytelling verhalen plaatsen?

Heb je je verhaal eenmaal gemaakt dan wil de die de wijde wereld insturen natuurlijk. Maar waar ga je je verhaal precies vertellen? Je hebt hiervoor verschillende mogelijkheden. Je kunt je verhaal vertellen:

  • fysiek, bij een netwerkbijeenkomst bijvoorbeeld. Of een verjaardag. De wandelgangen of bij een presentatie
  • online, in de vorm van blogs of een over-ons pagina
  • op social media, bijvoorbeeld Instagram, Linkedin of Facebook
  • op Youtube, dus je vertelt je verhaal met een video
  • of natuurlijk in een podcast. Helemaal van deze tijd!

Je kunt ook een verhaal vertellen zonder veel tekst. Dit doe je met visual storytelling. Met visual storytelling gebruik je afbeeldingen, video of bijvoorbeeld een infographic om een verhaal te vertellen. Visual storytelling leent zich ook uitstekend om te gebruiken op social media.

Mix meer storytelling door je content

Misschien heb je al veel content gemaakt voor je bedrijf. Je blogt, plaatst berichten op social media of je bent een actieve Youtuber. Het is altijd een goed idee om meer storytelling content door je huidige content te mixen. En storytelling in de vorm van een blog vormt een welkome afwisseling voor je publiek, tussen alle andere blogs.

Ga je storytelling gebruiken, meet dan ook altijd de betrokkenheid van je publiek. Maak gebruik van Analyse-tools op je website of je social media kanalen en kijk welke content het meest bekeken werd, geliked of op gereageerd. Meten=weten, en dat geldt voor al je content. Zie wat werkt en doe dat vaker.

Waarom je storytelling moet gebruiken in je content

Met storytelling maak je een betere connectie met je klanten. Door verhalen te vertellen laat je zien wie jij echt bent, jouw drijfveer, of hoe je producten tot stand komen. Ben je open en eerlijk over alles achter de schermen van je bedrijf dan zullen je klanten jou eerder vertrouwen. En vertrouwen ze jou dan zullen ze eerder voor jou kiezen dan voor je concurrent.

Wil jij ook storytelling succesvol gaan inzetten voor je bedrijf?
Volg dan de cursus Praktische storytelling voor je bedrijf’ en leer alle trucs en technieken die echte storytellers gebruiken!

Artikel uit de categorie:
Storytelling
© 2021 Just Add Copy Academy - Onderdeel van Just Add Copy