Wat is spreektaal (en hoe zorgt het voor meer conversie)?

Francine van den Brink | Just Add Copy
  | 
22 februari 2022

Soms kom je op een website terecht en in de eerste 2 seconden weet je al direct dat dit jouw website niet is. Je kan er misschien niet meteen de vinger op leggen waarom dat zo is, maar je weet in elk geval dat deze website jouw taal niet spreekt. Je voelt je niet aangesproken en je begrijpt gewoon niet waar ze het over hebben. De kans is dan ook heel groot dat de tekst niet bepaald in spreektaal is geschreven.

Wat is spreektaal en hoe zorgt het ervoor dat mensen je content veel beter begrijpen? En waarom worden teksten in spreektaal veel beter gelezen en leiden ze vaker tot conversie? In dit artikel ontdek je alles over spreektaal en krijg je tips om jouw teksten om te buigen van thema ‘Algemene Voorwaarden’ naar spreektaal.

spreektaal

Voorbeelden hoe het niet moet


Een paar voorbeelden van content die ik recent online tegenkwam (en kijk of jij direct begrijpt wat dit bedrijf nu precies aanbiedt):

Bedrijf X schrijft op zijn website:

“Wij leveren flexibele klantgerichte oplossingen om processen efficiënter te beheren. Onze oplossingen dragen bij aan de effectiviteit en de duurzaamheid van uw organisatie.”

Hmmm…ik ben nog niet meteen onder de indruk…jullie wel?
Laten we een stukje verder lezen…misschien wordt het dan duidelijk:

Bedrijf X denkt en werkt mee aan technisch hoogwaardige totaaloplossingen. Wij willen een marktgerichte organisatie zijn en bieden daarom niet alleen producten aan, maar totaaloplossingen. Wij verzorgen het volledige project en bieden standaard een optimale service en dienstverlening.”

Ik heb nu 2 alinea’s gelezen op deze website en ik weet nog altijd niet wat ze nu precies aanbieden…behalve dan dat het in ieder geval een totaaloplossing is dus.

Een hoop geblaat maar weinig wol


Een ander voorbeeld. Deze kwam ik ook recent ergens tegen:


“Onze missie is: Het bevorderen van duurzaamheid en kostenreductie in klantorganisaties door de introductie van uitgebreide collectieve gezondheidszorg management systemen, welke gericht zijn op het verbeteren van het algemeen welzijn en de algehele gezondheid van de individuele werknemer en de beroepsbevolking als geheel.”

Oeffff. ben je er nog?? Ik was na 5 woorden al afgehaakt. Een hoop geblaat maar weinig wol. Bij het lezen van een tekst als deze denkt je brein:

Saaaaaaaiiiiii

De teksten die je hier zag zijn niet alleen afstandelijk en onbegrijpelijk….ze zijn ook weinig uitnodigend om te lezen. Het boeit je totaal niet en je hebt onbewust al direct een beeld bij dit bedrijf: saai, kaal en weinig gemotiveerd om voor jou aan de slag te gaan. Niet jouw type bedrijf…duidelijk.

Lees ook: Schrijven voor mobiel? 9 tips!

Spreektaal: natuurlijker en boeiend

De oplossing voor dit probleem is schrijven in spreektaal. En met spreektaal bedoel ik niet dat je ineens de popi-jopie moet gaan uithangen en straattaal moet gaan gebruiken, maar met spreektaal klink je veel natuurlijker en boeiender.

Wat is spreektaal?


Met spreektaal schrijf je zoals je praat. Wat minder formeel en meer casual. Minder zoals algemene voorwaarden en wat meer zoals je bij een bakje koffie tegen je beste vriend zou praten. Maar dan minus alle Euhhhs, haha’s en afgebroken zinnen die je normaal in een verhaal gebruikt.

Spreektaal komt veel beter binnen in het brein van je lezers, en dat is wat je wilt bereiken om jouw bezoeker over te kunnen gaan halen tot conversie. En dat het veel beter het brein binnenkomt komt omdat spreektaal klinkt zoals een gesprek, zoals iemand tegen jou praat dus, en als je spreektaal hoort of leest gaat je brein automatisch opletten.

Saaie taal omgezet naar spreektaal


Laten we eens de tekst nemen die je zojuist al zag, en laten we dit eens omzetten naar een vorm van spreektaal:

De 1e tekst was dit:
“Onze missie is: Het bevorderen van duurzaamheid en kostenreductie in klantorganisaties door de introductie van uitgebreide collectieve gezondheidszorg management systemen, welke gericht zijn op het verbeteren van het algemeen welzijn en de algehele gezondheid van de individuele werknemer en de beroepsbevolking als geheel.”

Dat gaan we herschrijven in spreektaal:
“Wij vinden het belangrijk dat je als klantorganisatie geld kunt besparen op een duurzame manier. Daarom hebben we een systeem bedacht wat je kunt gebruiken in de gezondheidszorg. Hiermee kun je de gezondheid van individuele personen en grote groepen tegelijk in de gaten houden en verbeteren.”

Kijk…nu snap je al veel beter wat dit bedrijf doet. Ik heb de zinnen korter gemaakt en vertaald naar een begrijpelijker niveau. De 2e tekst klikt, ook als je dit hardop leest, veel meer als iets wat ik bij een bakje koffie tegen een goede vriend zou kunnen uitleggen. Het klikt veel menselijker…alsof er echt mensen werken aan een systeem wat de gezondheid van werknemers en groepen kan verbeteren.

spreektaal

Een paar tips om in spreektaal te schrijven:

  • spreek je lezer direct aan met U of jij en schrijf alsof je tegen 1 persoon tegelijk praat
  • begin je tekst een met een vraag. Vind jij het ook zo lastig om…..Met een vraag spreek je de lezer direct aan en grijp je de aandacht
  • praat ook over je eigen bedrijf in de ik en wij vorm ipv ons bedrijf, onze missie en onze oplossingen. Wij doen dit, wij vinden het belangrijk dat en wij gaan aan de slag om X probleem voor je op te lossen
  • ga uit van de klant en zijn probleem of wens. Praat dus eerst over de klant en als laatste over jezelf
  • beperk jargon en leg moeilijke woorden uit
  • hak lange zinnen op en schrijf in begrijpelijk (B1) niveau
  • spreek je tekst in en typ uit wat je gezegd hebt. Haal daarna alle euhh’s eruit en maak je zinnen af en kort ze in als ze te lang zijn
  • lees daarna je tekst nog eens hardop voor, of vraag iemand anders dat te doen, en onderstreep waar je struikelt. Die zinnen moeten nog aangepast worden

Spreektaal zorgt voor meer conversie


Met spreektaal komt je tekst beter binnen bij je lezer en zal deze je tekst veel interessanter vinden. Daarnaast zal je lezer beter begrijpen wat je bedoelt…en dat heeft weer invloed op je conversie. Voelt iemand zich dom of vindt hij je tekst onleesbaar, dan klikt hij weg. Voelt hij zich thuis omdat jij zijn taal spreekt, dan zal hij blijven hangen.

Maak je teksten begrijpelijker, probeer eens aan een goede vriend bij een bakje koffie uit te leggen wat je nou eigenlijk echt doet en zet die exacte woorden eens om in content.

Wil je meer conversie op je website?

Wil je meer leren over hoe je meer conversie kunt krijgen op je website? Bekijk dan de cursus ‘Boost je conversie! met 25 slimme copywriting hacks‘ of de cursus ‘Maak een succesvolle landingspagina met sterke copywriting‘. Schrijf je nu in en start direct met het maken van converterende teksten!

Artikel uit de categorie:
Schrijven

0 Reacties op "Wat is spreektaal (en hoe zorgt het voor meer conversie)?"

Geef een reactie op dit artikel

© 2022 Just Add Copy Academy - Onderdeel van Just Add Copy