• Login
  • 0

    Geen producten in je winkelmand.

Storytelling voor Dummies

Francine van den Brink | Just Add Copy
  | 
17 februari 2021
storytelling voor dummies

Storytelling voor dummies: wat is het en wat kan ik hier mee?

Misschien heb je de term ‘storytelling’ al eens voorbij horen komen. En nu vraag je je af: wat is dat nu eigenlijk en moet ik daar ook iets mee voor mijn bedrijf? Maar wat moet ik dan vertellen? En hoe pak ik dat storytelling dan precies aan?

In dit artikel geven we je een introductie tot storytelling voor Dummies

Wat is storytelling?

Storytelling is een vorm van marketing die je kunt gebruiken voor jouw bedrijf. Met storytelling vertel je over je bedrijf, over jouzelf als ondernemer, over je product of over je medewerkers. Wat je met storytelling bereikt is dat je je (potentiële) klanten op een andere, meer betrokken, manier kennis laat maken met je business. Storytelling is persoonlijker, directer en een meer open manier van vertellen over je bedrijf. Door het toevoegen van een aantal storytelling elementen en het gebruik van bepaalde technieken maak je van jouw marketing-boodschap een verhaal dat jouw klanten beter betrekt bij je bedrijf.

Wat maakt storytelling anders dan ‘gewone’ marketing?

Met storytelling vertel je over je bedrijf, maar op een meer persoonlijke manier. Je vertelt in de ik-vorm over je bedrijf.

Onderwerpen voor je verhalen kunnen bijvoorbeeld zijn:

  • hoe je je bedrijf ooit startte
  • waarom je bent gestart met je bedrijf
  • hoe een product of dienst van jou werd ontwikkeld
  • tegen welke problemen je aan liep tijdens het ontwikkelen van een product
  • persoonlijke anekdotes waardoor jouw klanten je beter leren kennen

Je ziet dat storytelling dus geen droge opsommingen van feiten zijn. Je maakt er een echt verhaal van. Hierdoor zullen mensen je verhalen graag horen of lezen, want veel mensen lezen graag persoonlijke verhalen. Droge feiten en ‘gewone’ marketing horen ze al vaak genoeg. Met storytelling maak jij een ander geluid dan alle andere marketingboodschappen.

storytelling voor dummies

Waarom werkt storytelling beter dan ‘gewone’ marketing?

Per dag krijgen jouw lezers, je klanten of publiek, honderduizenden prikkels op zich af online. Social media posts, advertenties, video’s…je publiek wordt een beetje doof voor al die prikkels. En dus scrollen ze al die ‘standaard’ content maar voorbij. Want ze hebben weinig tijd om tenslotte alles te lezen, en veel klinkt hetzelfde qua content. Jouw concurrenten maken veelal dezelfde content, dus er bovenuit springen is erg lastig.

Mensen zijn, vanuit de tijd dat we in grotten leefden al, erg gevoelig voor verhalen die verteld worden. Gaat iemand een verhaal vertellen, dan gaan we als vanzelf opletten. Vooral grappige verhalen, of verhalen waar een les in zit doen het erg goed en zullen altijd luisteraars hebben. Mensen worden nu eenmaal graag vermaakt.

Door jouw bedrijfsboodschap in de storytellingvorm te gieten zul je ook eerder de aandacht grijpen van je publiek. Je gaat iets persoonlijks vertellen, iets grappigs wat je hebt meegemaakt, je gaat uitweiden over een faalmoment, of je vertelt hoe je -met vallen en opstaan- ergens veel wijzer door bent geworden. En dat zijn de verhalen die jouw publiek graag hoort.

Hoe vertel ik een verhaal in storytelling-vorm?

Je maakt een verhaal tot een vermakend verhaal als je er een aantal technieken en elementen in gebruikt.

Een paar voorbeelden van technieken en elementen zijn:

  • vertel je verhaal in de ik-vorm
  • vertel over iets persoonlijks
  • vertel in je verhaal hoe iets klinkt, ruikt, smaakt, aanvoelt of hoe iets er uit ziet
  • vertel over problemen en de consequenties
  • vertel hoe je je voelde
  • vertel hoe je iets hebt opgelost

Waar kun je storytelling allemaal gebruiken?

Je kunt je verhaal natuurlijk tegen de bakker vertellen. Maar daar zit misschien niet jouw doelgroep (tenzij je zelf groenten-leverancier bent natuurlijk). Maar je bereikt meer mensen met je verhalen:

  • online, op een blog of op een over-ons pagina
  • op social media
  • op Youtube (in video-vorm)
  • in een podcast

Er zijn veel kanalen waar je je verhaal kunt vertellen. De keuze van je kanaal hangt af van een aantal zaken:

  • of je daar je doelgroep bereikt
  • of jouw verhaal daar goed past, qua formaat of vorm
  • of je op dat kanaal interactie kunt aangaan met je publiek
  • of het niet te veel tijd en geld kost om je verhaal daar te maken

storytelling voor dummies

Hoe krijg je een betere band met je klanten door storytelling?

Een groot voordeel van storytelling is dat veel mensen het lezen of luisteren. En ze zullen daar op willen reageren. Zo kun je bijvoorbeeld een reactie achterlaten bij een blog, of op een social media post. Zo nodig je mensen dus ook uit om te reageren op jouw verhaal.

Je krijgt meer interactie met jouw publiek op de volgende manier:

  • je vertelt een verhaal, bijvoorbeeld in een blog
  • aan het eind van dat blog stel je een vraag aan de lezer
  • je nodigt mensen uit om te reageren op die vraag
  • als mensen reageren op je blog, dan reageer jij daar ook weer op
  • zo ontstaat een vraag-antwoord-reactie

In de bovenstaande vraag-antwoord-reactie ga je van storytelling (zenden) naar storylistening (luisteren naar je klant).

Ieder mens voelt zich graag gehoord. En wij kopen graag bij mensen die we mogen. Doordat je vraagt om reacties, en daar zelf ook weer op reageert, leren je klant en jij elkaar een beetje kennen. Dat maakt het veel persoonlijker voor jouw klant. Als je elkaar wat kent voelen je klanten zich meer betrokken bij jou of je bedrijf. Jij ziet hen en bent geïnteresseerd in de mensen. Voelen je klanten die interesse en betrokkenheid, dan zullen ze graag je klant worden en blijven.

Waarom zou ik moeten beginnen met storytelling voor mijn bedrijf?

Met storytelling werk je aan een betere band met je klanten. Door storytelling leren je klanten jou beter kennen, de persoon achter een bedrijf. En daardoor voelen ze zich meer betrokken bij jouw bedrijf en zullen ze graag je klant worden of blijven. Jij bent origineel, uniek en een echt mens. Niet zomaar een grijs gebouw met daarin een bedrijf, geen anonieme url waar je iets kunt kopen. Maar een ondernemer die interesse toont in zijn/haar klanten.

Met storytelling vertel je een ander verhaal dan alle standaard content. Een manier die op meer aandacht mag rekenen dan alle gewone marketingboodschappen. Dit zal resulteren in een groei van je bedrijf en een betere connectie met jouw klanten.

Meer leren over storytelling? Volg de cursus ‘Praktische storytelling voor je bedrijf’


Artikel uit de categorie:
Storytelling
© 2022 Just Add Copy Academy - Onderdeel van Just Add Copy