• Login
  • 0

    Geen producten in je winkelmand.

Storytelling technieken: spanning toevoegen

Francine van den Brink | Just Add Copy
  | 
22 februari 2021

Als je een verhaal vertelt is er niets leukers dan dat mensen aan je lippen hangen. Of jouw online verhaal van begin tot eind lezen. Eén van de storytelling technieken die je daarvoor kunt gebruiken is het toevoegen van spanning in je verhaal. Maar hoe krijg je dat voor elkaar, je verhaal spannender maken?

Wat gebeurt er als mensen een spannend verhaal horen of lezen?

Op het moment dat mensen een spannend verhaal horen of lezen komen er 2 hormonen vrij:

  • cortisol (ook wel het stress-hormoon genoemd)
  • adrenaline

Deze 2 hormonen zorgen fysiek bij je lezer of luisteraar voor een verhoogde hartslag en een gejaagd gevoel. Dit voelt ongemakkelijk, ook al weet je dat de spanning maar van korte duur gaat zijn, zoals in een achtbaan.


Hoe komen mensen van dat ongemakkelijke gevoel af?

Ten eerste is het goed om je luisteraar of lezer niet té lang in spanning te laten. Dus vertel je, zo laat mogelijk in je verhaal, natuurlijk ook hoe het afliep.

Een tweede mogelijkheid om van spanning af te komen is door het zelf ondernemen van actie. Eigenlijk kun je zeggen dat ongemak dus zorgt voor actie. Daarom werken veel copywriters met schrijftechnieken die eerst een probleem benoemen, dan de consequenties (het mes wordt nog eens omgedraaid) en daarna komen ze met de oplossing.

Hoe kun je zelf spanning toevoegen aan jouw verhaal?

Een paar technieken waarmee je zelf spanning kunt oproepen met jouw verhaal:

Vertel over een probleem en de consequenties

Mensen zijn gék op het aanhoren van problemen (van een ander dan hé). Hele boeken en tijdschriften worden er wekelijks mee gevuld, die problemen van een ander. Problemen waar jij zelf geen last van hebt zijn een bron van vermaak, maar anderen kunnen hier ook een les uit trekken.

Vertel dus in jouw verhaal over een probleem waar je tegen aan liep. Vertel over die keer dat een prototype van je product finaal mislukte. Hoe je een dure campagne voor een belangrijke campagne verprutste of hoe je veel tijd had besteed aan een rapport die daarna rechtstreeks de papierversnipperaar in kon.

Vertel daarna ook over de consequenties van je probleem. Dat mislukte prototype had jou bijvoorbeeld ook nog eens heel veel geld gekost. Je had last van zwaar gezichtsverlies bij die belangrijke klant of je hebt onnodig veel van je kostbare tijd verspild aan dat rapport. Wat een zonde van je tijd!

Is het verhaal uiteindelijk toch met een sisser afgelopen? Kwam er toch iets goeds voort uit jouw falen, bijvoorbeeld een goede les die je leerde? Vertel dat dan ook aan het eind van je verhaal.

Geen niet direct de clou weg

De boeken van Agatha Christie zouden lang niet zo beroemd zijn geworden als Agatha direct op pagina 1 al zou onthullen wie de moordenaar was. Spanning bouw je op door het goed te laten duren en je lezers te laten verlangen naar de ontknoping.

Dus vertel jij over een probleem, een faalmoment of een dilemma waar je tegenaan liep? Geef dan je clou niet meteen weg maar wacht er zo lang mogelijk mee. Desnoods vertel je in je laatste alinea pas hoe je het hebt opgelost of wat de uitkomst was.

Voeg een element van tijdsdruk toe

Iets wat spanning nog eens verder doet toenemen is als je onder tijdsdruk staat. Je hebt een belangrijke deadline die je niet mag missen, anders heeft het grote consequenties. Of je hebt maar 3 dagen voor een bepaald project. Dus vertel jij over een project waar tijdsdruk of deadlines een rol in speelden, dan is dat uitstekend materiaal voor storytelling.

Vertel over je project en de deadline waarop het af moest zijn. Vertel ook dat je 1 dag vóór de deadline nog geen steek was opgeschoten met dat project. Wat zat er allemaal tegen? Besloot je laptop 1 dag voor de deadline de geest te geven? Was er een collega met wie je dat project moest doen die ineens niet meer telefonisch te bereiken was? Bepaalde input die je nodig had die maar niet kwam? Vertel het!Vertel hoe jij een uur voor de deadline nog naar een print-shop moest racen om 30 handouts te laten printen. Helaas was het personeel van de print-shop nét even pauze houden….ging lekker zo!

Dus was een gebeurtenis spannend vanwege de tijdsdruk? Voeg dan in je verhaal zoveel mogelijk details toe die die tijdsdruk nog eens verder benadrukken. Maak die details zo specifiek mogelijk. Vertel over de pauze van de print-shop, het verkeer wat tegenzat (alleen maar rode stoplichten) en de lift die stuk bleek zodat jij 5 verdiepingen omhoog moest sprinten naar de vergaderzaal.

Meer leren over storytelling?

Volg dan de cursus ‘Praktische storytelling voor je bedrijf’

Wil je meer leren over storytelling of hoe je dit succesvol kunt inzetten voor je bedrijf? Volg dan de cursus ‘Praktische storytelling voor je bedrijf’ en leer alle trucs en technieken die echte storytellers gebruiken! Je gaat hier nog veel meer onderwerpen voor jouw verhalen ontdekken in een handige bonus-checklist.

Artikel uit de categorie:
Storytelling
© 2021 Just Add Copy Academy - Onderdeel van Just Add Copy