Schrijven voor mobiel? 9 tips!

Francine van den Brink | Just Add Copy
  | 
15 februari 2022

Steeds meer mensen lezen content via hun mobiele telefoon. Misschien herken je dit zelf ook wel dat je sneller je mobiel pakt dan je laptop of desktop aan zet om iets te lezen. Ook Google weet dit, aangezien Google alles weet, en geeft in de ranking op de zoekresultaten dan ook de voorkeur voor mobiel-vriendelijke websites.

schrijven voor mobiel

In dit artikel krijg je 9 tips om je content zó te schrijven voor mobiel dat deze makkelijk leesbaar is op een klein scherm. Dit heeft direct effect op je bounce-rate, je tijd-op-pagina en op je ranking in Google. Met wat eenvoudige aanpassingen doe je je lezers een groot plezier en zul je gaan zien dat je content beter gelezen gaat worden.

Wat is schrijven voor mobiel?

Schrijven voor mobiel betekent niet alleen dat je website responsive is, dus dat je site zich automatisch aanpast aan een ander en vooral kleiner schermformaat, maar ook dat je content zelf geschikt is om te consumeren op een mobiele telefoon. Dus heb jij een monsterartikel gemaakt van 3000 woorden dan begrijp je dat dit voor de mobiele gebruiker wel erg veel scrollen gaat worden.

Tip 1. Schrijven voor mobiel: houd lengte beperkt

Sommige content marketeers vertellen je dat je je content niet langer moet maken dan 3x scrollen. Men zou dan dus idealiter, met 3-4 keer het scherm vegen door je hele pagina heen moeten kunnen. Dus heb je heel veel tekst, of grote foto’s tussendoor, dan zul je moeten schrappen.

Je snapt dat je, met slechts 3-4x scrollruimte, wel heel weinig ruimte overhoudt voor je content….dus ik raad je aan om daar een soort ‘gulden middenweg’ in te vinden. Schrijf dan eerst je content en ga dan met de bezem door diezelfde content heen en behoud alleen het absoluut noodzakelijkste.

Tip 2. Schrijven voor mobiel: gebruik koppen en tussenkoppen

Deel je tekst op in alinea’s en zet er koppen en tussenkoppen boven. Bijzonder geschikt voor zowel de mobiele gebruikers als de koppensnellers (dit zijn mensen die graag alleen koppen lezen).

Goede koppen en tussenkoppen:

  • vatten de alinea eronder goed samen
  • vormen samen al de essentie van de tekst. Als je alleen de koppen en tussenkoppen zou lezen moet je de kern al begrijpen van de tekst
  • zijn beknopt, duidelijk en interessant

Tip 3. Alinea’s maken je tekst mobiel-vriendelijk


Houd de lengte van je alinea’s en zinnen beperkt. Ellenlange tekstblokken en eindeloze zinnen worden niet gelezen.

  • Maak zinnen bij voorkeur niet langer dan 12-15 woorden.
  • Wissel zinslengte ook af en laat een lange zin volgen op een korte en andersom.
  • Een alinea mag ongeveer 4-5 zinnen lang zijn. Dat zou de essentie van die alinea al prima weer moeten geven
  • Begin, zowel met je zinnen als alinea’s met het belangrijkste eerst. Leest men alleen de eerste zinnen per alinea of alleen de eerste alinea dan hebben ze het belangrijkste toch meegekregen.

Lees ook: PAS formule zelf succesvol toepassen in je content

Tip 4. Lijstjes maken je tekst mobiel-vriendelijk

Wil je je tekst optimaliseren voor mobiel en is je inhoud geschikt om er een lijstje van te maken? Gebruik dan bullets en nummeringen.

  • Noem je iets in lijstvorm: gebruik dan bullets. Maak de lijst met bullets niet eindeloos lang maar kijk of je max 7 bullets kunt gebruiken.
  • Heb je meerdere tips of stappen of heeft iets een bepaalde volgorde wat je opnoemt…gebruik dan nummeringen. Dat maakt een tekst zowel leesbaar als duidelijker

Tip 5. Ook mobiel-vriendelijk: bold en cursief

In iedere tekst zijn er woorden waar je de nadruk op wilt leggen of die belangrijk zijn voor je SEO (zoals je zoekwoorden). Bold en cursieve woorden wijken af van je gewone lettertype en vallen dus meer op in je tekst. Dus heb je een belangrijk woord waarvan je echt wilt dat mensen dat woord lezen, maak het dan bold of cursief.

schrijven voor mobiel

Tip 6. Schrijven voor mobiel: maak gebruik van signaalwoorden

Signaalwoorden zijn als de olie waarmee je je tekst smeert. Laat, binnen een alinea bijvoorbeeld, je zinnen in een soort flow op elkaar aansluiten. Hiervoor heb je een hoeveelheid signaalwoorden tot je beschikking die duidelijk maken wat het verband is tussen zinnen.

Een voorbeeld:
“Jan had geen boodschappen meer in huis. Daarom ging hij naar de markt.”
Het woord daarom is hier een signaalwoord.

Er zijn een heleboel signaalwoorden die je kunt gebruiken om een tekst lekker leesbaar te maken. Online kun je een heleboel signaalwoorden vinden die je kunt gebruiken in je teksten, onder andere op wikipedia staat bijv al een hele lijst. En met die signaalwoorden maak je een lekkere flow van heel veel van je teksten.

Tip 7. Plaats ook afbeeldingen tussendoor

Wil je een lange tekst prettig leesbaar maken? Plaats dan tussendoor afbeeldingen. En dan bij voorkeur afbeeldingen die voldoen aan de volgende eisen:

  • ze ondersteunen de tekst
  • ze zijn verkleind naar een kleiner bestandsformaat (want 4 MB op een mobiele telefoon is niet te doen)
    Mochten de afbeeldingen ervoor zorgen dat je content veel te lang wordt, (dus 5x je schermlengte bijvoorbeeld) dan raad ik aan om deze voor mobiele gebruiker niet-zichtbaar te maken, of de hoeveelheid afbeeldingen te beperken.

Iets aanklikken op een mobiele telefoon is vaak net iets lastiger dan op een desktop bijvoorbeeld. Maak daarom liever een hele zin aanklikbaar in plaats van 1 woordje.
En zeg ook wat men doet met het klikken op die link. Voorbeelden van goede links zijn:
Lees hier het artikel over X
Vraag hier je offerte aan
Bereken hier of dit pakket voor jou voordeliger is

Tip 9. Gebruik een duidelijke en klikbare CTA


Wil je dat je lezers na de content ook iets doen dan kun je dat doen met een link als CTA maar wat nog duidelijker is, is een button. Je button moet zeggen wat het doet (vraag hier je offerte) en moet groot genoeg zijn om op te klikken op een mobiele telefoon.

Dus een goede button:

  • heeft een opvallende kleur. Die knop moet echt zeggen ‘Klik mij’
  • de knop zegt ook wat je gaat doen met het klikken op die knop
  • en de knop is een beetje aan de bazige kant. Gebruik dus de gebiedende wijs
  • tot slot is de knop groot genoeg om er op een mobiele telefoon makkelijk op te kunnen klikken
schrijven voor mobiel
Prima knop voor de mobiele gebruiker

Bereid je vast voor op de ‘mobile-only’ tsunami


Met de 9 tips uit dit artikel maak je je tekst direct beter leesbaar op een mobiele telefoon. Dus ga eens goed met de bezem door je oude teksten en schrijf al je komende content al meteen mobiel-vriendelijk. Dan ben je vast voorbereid op de ‘mobile-only’ tsunami aan lezers van je content.

Ook leren hoe je meer conversie krijgt op je website?

Wil je meer leren over hoe je meer conversie kunt krijgen op je website? Bekijk dan de cursus ‘Boost je conversie! met 25 slimme copywriting hacks‘ of de cursus ‘Maak een succesvolle landingspagina met sterke copywriting‘. Schrijf je nu in en start direct met het maken van converterende teksten!

Artikel uit de categorie:
Schrijven

0 Reacties op "Schrijven voor mobiel? 9 tips!"

Geef een reactie op dit artikel

© 2022 Just Add Copy Academy - Onderdeel van Just Add Copy