• Geen producten in je winkelmand.

  • Login

Meer klanten krijgen? Vertaal je specs naar voordelen!

Francine van den Brink | Just Add Copy
  | 
1 juni 2022

Wil je meer klanten krijgen? Praat dan, in al je teksten, allereerst over je klant. Want -je hebt het misschien al eerder gehoord- je klant komt voor zichzelf en niet voor jou. Hij wil weten wat er voor hem in zit, wat is zijn voordeel? Hoe wordt zijn leven beter als hij jouw aanbod aanneemt? WIIFM: What’s In It For Me?

meer klanten

In je teksten zul je dus duidelijk moeten maken welk voordeel je klant gaat hebben als hij ingaat op je aanbod. Je moet hem dus redenen geven, en het liefst zo praktisch mogelijk, zodat het voor hem glashelder wordt. Saaie data over je product zal niet snel meer klanten opleveren, redenen om je aanbod aan te nemen wel.

In dit artikel krijg je wat tips en praktische voorbeelden over hoe je specificaties van je aanbod omzet naar voordelen voor je klant. Je geeft je klant hiermee een paar uitstekende redenen om je aanbod aan te nemen en over te gaan tot conversie.

Saaie data over een stofzuiger zuigt voor geen meter

Laten we als eerste voorbeeld een stofzuiger nemen. Er worden, voor zover ik weet, maar weinig mensen warm van stofzuigers. Niet echt een sexy product om te verkopen.

Laten we wat saaie data over die stofzuiger eens vertalen naar voordelen voor je klant:

  • geluidsniveau 55dB (wie zegt dat iets??)–> zeer stille stofzuiger, dus ideaal voor thuisgebruik voor flat of appartement
  • snoer 9 meter (is dat belangrijk?) –> met het extra lange snoer bereik je moeiteloos alle hoeken van de kamer zonder dat je tussendoor van stopcontact moet wisselen
  • zakloze stofzuiger → geen stofwolken meer in je net-gezogen kamer bij het (alweer) vervangen van je zak
  • gewicht 4,5 kilo → zeer lichte stofzuiger die je moeiteloos in de hand meeneemt bij het stofzuigen van bijv. je trap of je auto

Lees ook: Wil je meer conversie? Gooi eens een snuf Cialdini door je website teksten!

Specs van een dienst omgezet naar voordelen

Als voorbeeld nu geen product maar een dienst, en dan eentje die voor veel mensen abracadabra is: website onderhoud en hosting. Veel ondernemers besteden dit graag uit omdat het voor hen vage kost is, maar je toch wil dat alles altijd blijft werken.

Laten we de specs van deze dienst eens onder de loep nemen en ze vertalen naar voordelen:

  • Maandelijkse wordpress updates en data back-up→ je website werkt altijd als een zonnetje en ook je plugins werken altijd feilloos. Ook bewaren we je data op een veilig plek en raak je nooit data kwijt
  • Virusschild en regelmatige virusscans→ je website is en blijft veilig voor aanvallen van hackers
  • Speedcheck en SEO-scan→ we kijken of je je vindbaarheid kan verbeteren in Google en geven je adviezen hoe je beter kunt ranken
meer klanten

Wil je klant een goed wafelijzer of gewoon heerlijke wafels?

Ook bij een luxeproduct zoals een wafelijzer kun je helemaal los gaan op de specificaties van dit geweldige wafelijzer. Maar ook hier gaan we het praktisch maken en die specs omzetten naar voordelen (en wafels)

  • teflon, uitneembare bakplaten→ dankzij de anti-aanbaklaag branden je wafels niet snel aan en je kunt deze bakplaten makkelijk eruit halen en in de vaatwasser schoonmaken
  • traploze, instelbare temperatuur→ je stelt de temperatuur zo in dat je wafels niet zullen aanbranden
  • kindersluiting op het handvat→ dankzij de kindersluiting kunnen je (kleine) kinderen niet zomaar het wafelijzer openmaken en zich branden aan de warme ijzers

Opdracht: zet jouw specs om naar voordelen

Kijk nu eens naar je eigen product of aanbod. Pak er ook je huidige teksten eens bij. In hoeverre praat jij in specs-taal en hoeveel in voordeel-taal? Kijk of je je specs kunt vertalen naar voordelen, en maak ze zo praktisch mogelijk voor je klant.

Let op: bij sommige producten is het prima om de specs te noemen, maar zet er dan altijd bij wat ze betekenen voor je klant. Zorgen die specs ervoor dat iets sneller, beter, makkelijker of goedkoper wordt voor je klant? Vertel het!

Tip: Zet je voordelen naast groene vinkjes en maak er een mooi lijstje van (met vinkjes ipv bullets)

Meer klanten? Geef ze redenen om te kopen!

Geef je je klanten goede redenen om bij jou te kopen dan focus je op de positieve kenmerken van je aanbod. En een positieve boodschap converteert nu eenmaal beter. Blijf dus zo veel mogelijk weg van droge en saaie specs en maak het zo praktisch mogelijk voor je klant!

Leer meer over conversie en copywriting!

Behalve je specs omzetten naar voordelen zijn er nog veel meer handige hacks die je kunt toepassen om je conversie te vergroten. In de cursus ‘Boost je conversie! met 25 slimme copywriting hacks’ leer je hoe je, met tekst en trucs, je klant beter helpt én laat converteren.

Schrijf je nu in voor de cursus en je kunt direct van start!

Artikel uit de categorie:
Schrijven

0 Reacties op "Meer klanten krijgen? Vertaal je specs naar voordelen!"

Geef een reactie op dit artikel

top
© 2022 Just Add Copy Academy - Onderdeel van Just Add Copy