• Geen producten in je winkelmand.

  • Login

Klanten sneller overtuigen? Schrijf in de F-vorm!

Francine van den Brink | Just Add Copy
  | 
22 juni 2022

Klanten sneller overtuigen? Dan zul je in no-time je punt moeten maken! Zodra iemand landt op je homepage, je landingspagina, je productpagina of social media post, start er razendsnel een proces: mensen ‘scannen’ je content. De ogen van je lezer vliegen eerst even heel snel over je content om in te schatten of ze überhaupt de moeite gaan nemen om echt te gaan lezen.

klanten overtuigen

Pas als lezers je content, en aanbod, echt hebben gelezen kunnen ze besluiten of ze je klant gaan worden. Dus dat scanproces is belangrijk, en je kunt dit makkelijk maken voor je lezers. In dit artikel ga je ontdekken hoe je je content zó opbouwt dat deze ‘scanproof’ wordt en welke informatie je wáár neer moet zetten.

Hoe wij denken dat mensen lezen

Wij, contentmakers, gaan er nog teveel vanuit dat lezers lezen volgens een vast patroon:

van links naar rechts

en

van boven naar beneden

klanten overtuigen

Omdat we uitgaan van dit vaste leespatroon zijn veel teksten ook zo opgebouwd. Als een solide tekstblok, en soms zelfs in het thema: ‘baksteen’. Niet erg makkelijk leesbaar en verteerbaar, zo’n baksteen!

Hoe je lezers echt lezen

Er is uitgebreid onderzoek gedaan naar het echte leespatroon van lezers. Met speciale brillen en software werd gekeken hoe de ogen van online lezers bewogen over de content. En het patroon pakte anders uit dan we altijd dachten. Dit patroon is omgezet in een zogenaamde ‘heatmap’. Met kleuren werd aangegeven welke gebieden van content de meeste aandacht kregen: hoe roder, hoe meer aandacht.

klanten overtuigen

Als je goed kijkt naar de heatmap zie je dat de gebieden die de meeste aandacht kregen een vorm hebben: de F-vorm. Die F-vorm is dus belangrijk en mag rekenen op de meeste aandacht van je lezer. Het advies is daarom: zet je belangrijkste informatie op de F.

Welke informatie zet je op de F?

Om zo snel mogelijk je belangrijkste info over te brengen op je klant is het dus zaak die informatie op de F te zetten. Wat plaats je dan in ieder geval op die F?

  • Pagina-titel. En uiteraard vat de pagina-titel goed samen wat je content inhoudt
  • Tussenkoppen. Verdeel je informatie over losse alinea’s (van max 6 zinnen) en zet er een tussenkop boven die de alinea samenvat
  • Opsommingen. Bestaat je content uit een opsomming, zet er dan bullets of nummering voor. Bevat je content de voordelen van je aanbod, zet er dan bijvoorbeeld groene vinkjes voor
  • Vette en schuine woorden. Belangrijke woorden, waarvan je wilt dat je lezers die in ieder geval meekrijgen, maak je vet en/of schuingedrukt. Omdat vette en schuine woorden afwijken van normale woorden vallen ze eerder op

Lees ook: 5 niet zo snuggere fouten die je kunt maken in je webteksten

Voorbeeld: tekstblok omgezet naar F-vorm

Laten we eens een gewoon tekstblok omzetten naar de F-vorm. Hiervoor heb ik, als voorbeeld, een saaie lorem ipsum tekst genomen en deze omgebouwd naar een F-vorm.

klanten overtuigen

De volgende zaken kun je nu terugvinden op de F:

  • pagina-titel
  • 1e alinea met een vet woord
  • 2e alinea met een vet woord
  • een opsomming
  • nogmaals een vet en schuin woord
  • ook heb ik de tekst meer witregels gegeven, wat rustiger leest.

Opdracht: herschrijf een blok content naar de F-vorm

Nu is het jouw beurt om een blok content om te gaan zetten naar de F-vorm. Het kan gaan om bijv. de 1e alinea van je homepage, een productbeschrijving of een social media post die je wilt gaan plaatsen.

Analyseer je tekst voordat je deze gaat herschrijven: wat zijn jouw belangrijkste punten en waar staan deze nu? Van het hele stuk content: wat moet jouw lezer sowieso lezen om (hopelijk) over te gaan tot conversie? Markeer ze even als je dat handig vindt.

Herschrijf nu je tekst en zorg dat je gemarkeerde stukjes content op de F-vorm komen te staan.

Met de F-vorm maak je het je lezers makkelijk

Het schrijven van je content in de F-vorm heeft 2 voordelen: je maakt het ‘scan’ proces makkelijker voor je lezer, waarmee je de kans vergroot dat ze ook echt gaan starten met het lezen van de rest van je content.

Daarnaast maak je de content zelf ook beter leesbaar -ook fijn voor de mobiele lezer- waardoor de kans groter is dat ze doorlezen tot aan je call to action. En bereiken ze je CTA dan vergroot je je kans op conversie.

Leer 25 slimme hacks toepassen op je eigen content

Behalve het schrijven in de F-vorm zijn er nog meer handige hacks waarmee je je lezer overhaalt om je klant te worden. Van slimme copywriting tot de juiste Call to Action, er zijn veel kleine en grote ‘tweaks’ die je kunt toepassen op al je pagina’s. Hiermee maak je het je klant makkelijk om een conversie te doen.

In de cursus ‘Boost je conversie! met 25 slimme copywriting hacks’ leer je alle kneepjes van het vak die zullen resulteren in een betere conversieratio. Schrijf je nu in voor deze cursus (met fijne korting) en start meteen met het verbeteren van je content!

Artikel uit de categorie:
Schrijven

0 Reacties op "Klanten sneller overtuigen? Schrijf in de F-vorm!"

Geef een reactie op dit artikel

top
© 2022 Just Add Copy Academy - Onderdeel van Just Add Copy