Hoe moeilijk of makkelijk moet je je webteksten schrijven?

Francine van den Brink | Just Add Copy
  | 
10 mei 2022

Op je website wil je graag professioneel overkomen. Dus ziet je website er strak uit, mooie visuals erbij en in je teksten laat je duidelijk doorschemeren dat jij de expert bent op je vakgebied. Het is heel goed mogelijk dat je, in je wens om als een PRO over te komen, te vaak je toevlucht zoekt tot moeilijk woordgebruik. Voor jou gesneden koek misschien maar is dit wel de slimste strategie? Hoe moeilijk of makkelijk moet je je webteksten nu eigenlijk schrijven?

webteksten schrijven

In dit artikel krijg je het antwoord op de vraag wat de slimste strategie is als je meer klanten wilt krijgen en tegelijk wilt ‘shinen’ met jouw kennis en expertise. Je gaat ontdekken dat het in veel gevallen beter is om moeilijk woordgebruik achterwege te laten. En het aanpassen van je taalniveau op de wens van (de meeste) lezers heeft sterke invloed op je conversie. Want onze hersenen, hoe slim ook, houden eigenlijk helemaal niet van moeilijk gedoe.

Hoe werkt makkelijke taal op jouw conversie ratio?

De hersenen van jouw lezer zijn de hele dag hard aan het werk. Informatie absorberen, verwerken, en er nog actie op ondernemen ook. Erg vermoeiend, zeker gezien de hoeveelheid prikkels die de hersenen iedere minuut weer op zich af krijgen. De hersenen van je lezer snakken gewoonweg naar een ‘break’: even niet zo hard hoeven werken!

Het advies is daarom om jouw webteksten makkelijk en goed leesbaar te houden. Lezen de hersenen makkelijke taal dan hoeft het even minder hard te werken, fijn! Makkelijke taal komt daarom veel sneller binnen dan lastige woorden, die je eerst nog moet omzetten naar begrijpelijke materie. En komt een tekst makkelijk binnen, dan zal men sneller overgaan tot conversie.

Schrijf je dus makkelijk, dan snapt men het sneller. Snapt men het sneller dan converteert men sneller.

Welke leesniveaus hebben we in Nederland?

In Nederland hebben we de leesniveaus onderverdeeld in zogenaamde taalniveaus. Deze gaan van niveau A1 tot C2.

  • A1: men begrijpt vertrouwde woorden en namen, en eenvoudige korte zinnen
  • A2: men  begrijpt korte eenvoudige teksten
  • B1: men begrijpt teksten met veelgebruikte woorden. Begrijpt ook moeilijkere tekst die gaat over hun hobby of werk
  • B2: men begrijpt iets moeilijkere teksten zoals actuele onderwerpen en hedendaagse literatuur
  • C1: men begrijpt lange en complexe teksten zoals specialistische artikelen 
  • C2: voor zeer taalvaardige mensen. Men begrijpt alle soorten teksten

Je zou dus denken dat heel slimme mensen een voorkeur hebben voor leesniveau C1 of C2. Maar dat is niet zo. Zelfs hoogintelligente mensen hebben een voorkeur, en dat is goed nieuws voor jou!

Op welk leesniveau moet je je webteksten schrijven?

Het is gebleken dat een groot deel van de bevolking een voorkeur heeft voor taalniveau B1. Bij B1 begrijpt men teksten met veelgebruikte woorden. Ook begrijpen ze moeilijkere tekst die gaat over hun hobby of werk. Zoals je ziet…geen jargon of moeilijke teksten dus, gewoon eenvoudig en begrijpelijk.

webteksten schrijven

Hoe schrijf je op leesniveau B1?

Een paar tips om op leesniveau B1 te schrijven:

  • gebruik makkelijk woorden die iedereen gebruikt (dus geen jargon)
  • houd je zinnen kort en actief (dus niet: ‘De pen werd neergelegd’, maar ‘Jan legde zijn pen neer’)
  • houd ook je alinea’s niet te lang, max 6 zinnen is meer dan genoeg.

Wil je meer conversie? Keep it simple!

Wil je je conversie vergroten, dan is het slim om je teksten lekker makkelijk leesbaar te maken. Dan hoeven de hersenen niet zo veel na te denken en gaan ze sneller over tot conversie. Je hoeft je niet meteen te verlagen tot Jip & Janneke taal, maar gewoon lekker eenvoudig werkt het beste.

Wil je echt met moeilijke woorden strooien dan bewaar je dat maar voor je volgende conventie van raketgeleerden (of hersenchirurgen). Dan bevind je je iig. in gezelschap van mensen die allemaal dezelfde taal spreken als jij en snappen wat je bedoelt.

Meer leren over hoe je de beste blogs schrijft voor jouw doelgroep?

Dit artikel is afkomstig uit de les ‘Hoe moeilijk of makkelijk moet je schrijven’ uit de cursus ‘Strategisch bloggen voor lezer en Google’. In deze cursus leer je van A tot Z alles over het schrijven van een goed-opgebouwd blog, de marketing van je blog en de SEO van je blog. Dus wil je je schrijf-skills vergroten en je doelgroep succesvol bereiken met sterke blogs, schrijf je dan vandaag nog in voor de cursus. Nu met korting!

Artikel uit de categorie:
Schrijven

0 Reacties op "Hoe moeilijk of makkelijk moet je je webteksten schrijven?"

Geef een reactie op dit artikel

© 2022 Just Add Copy Academy - Onderdeel van Just Add Copy