• Geen producten in je winkelmand.

  • Login

Hoe maak je een content kalender?

Francine van den Brink | Just Add Copy
  | 
15 juni 2022

Hoe, en waarom, maak je een content kalender? Ben je actief op diverse online kanalen zoals je website en social media, dan heb je daar content voor nodig. Sommige dagen, of weken, heb je ruim voldoende inspiratie, en andere dagen knippert de cursor op je lege scherm je werkloos tegemoet. Hoe fijn zou het zijn als je een continue stroom van content, en social media posts, op voorraad hebt?

hoe maak je een content kalender

Een content kalender is in dat geval je redding. Want met zo’n kalender heb je perfect overzicht op je te-maken content en wanneer je wat en waar gaat plaatsen. Ook zorgt je content kalender voor een mooie continuïteit in je aanwezigheid op social media en andere kanalen. In 9 eenvoudige stappen leggen we uit hoe je een content kalender maakt en wat je erin in opneemt.

Het maken van een content kalender kun je zo beknopt of uitgebreid maken als dat voor jouw bedrijf nodig is. Het maakt hierin ook verschil of je alleen aan je content werkt of met bijv. een heel team. In beide gevallen krijg je met een content kalender een helder overzicht van de benodigde acties voor het creëren van je content.

Wat kun je allemaal opnemen in je content kalender?

  • onderwerp
  • format vd content (video, blog etc)
  • doel van je content
  • sluit je content aan op een bepaald event (bijv. productlancering of speciale datum (inhakers))
  • persona (optioneel)
  • SEO keyword
  • CTA (wat wil je dat je lezers doen na je content)
  • URL waar de content naartoe linkt
  • ondersteunende visuals
  • publicatiedatum
  • kanalen waar je gaat plaatsen
  • auteur (wie is er verantwoordelijk voor deze content)

Stap 1. Bepaal je onderwerp en keyword

Allereerst bedenk je een goed onderwerp. Probeer af te wisselen met content onderwerpen gedurende de tijd. Kijk ook of je je onderwerp specifiek kunt maken: kies niet een algemeen onderwerp zoals ‘Online marketing’, maar specifieker bijv. ‘De 5 beste manieren om lokale klanten te werven’.

Daarnaast ga je op zoek naar het beste zoekwoord voor je content. Je kunt hiervoor tools gebruiken zoals de zoekwoordplanner van Google Ads of SEO-tools zoals AHREFS, Semrush en Ubersuggest.

Stap 2. Bepaal het format

Heb je eenmaal een goed onderwerp gekozen dan ga je beslissen in welk jasje je dit gaat gieten. Misschien wil je een artikel schrijven, een video of podcast opnemen of een mooie infographic maken. Houd bij je keuze rekening met je doelgroep: zijn het lezers, kijkers, luisteraars of andere media-liefhebbers? Ook hier wissel je wat af met je formats en bied je een wisselend aanbod op je online kanalen.

Stap 3. Bepaal je doel

Wat tevens erg belangrijk is, is met welk doel je je content gaat maken. Houd, als leidraad, de diverse fases van de customer journey aan. Richt je je op mensen die jou nog helemaal niet kennen? Of mensen die wat interesse hebben in je aanbod maar nog geen serieuze aankoopintentie hebben? Of zijn jouw klanten al klaar om een conversie te doen?

Bij iedere fase van de customer journey past weer andere content. De mooiste mix van online content heeft voor ieder wat wils. Denk bijvoorbeeld eens aan:

  • educatieve content
  • vermakende content
  • informatieve content, zoals uitleg
  • behulpzame content, die probleem-oplossend is
  • storytelling content
  • inspirerende content (hoe maakt het je leven beter)
  • landingspagina’s en productpagina’s
  • FAQ pagina’s
  • nieuwsbrieven
  • lange content (whitepapers, e books en monsterartikelen)
  • podcasts

Zorg in je contentkalender dat je een goede mix aanbiedt van onderwerpen, formats en doelen.

hoe maak je een content kalender

Stap 4. Maak een planning

Je weet nu wat je onderwerp is, welk zoekwoord je gaat nemen als basis, welk format voor deze content en welk doel je content heeft.
Kijk nu naar je agenda en plan in wanneer je welke content gaat maken en wanneer publiceren. Houd hierbij rekening met evt. events zoals productlanceringen, inhaakdagen (moederdag, nationale roodharigen-dag, Star-Wars dag, Dag van de Otter en natuurlijk feestdagen.

Stap 5. Maak je content en werk aan je SEO

In deze stap ga je over tot de creatie van je content. Houd, zeker bij geschreven content, rekening met je zoekwoord en zorg dat het voor Google duidelijk is waar je content over gaat.

Stap 6. Voeg een CTA en visuals bij

Wat wil je dat je lezers, luisteraars of kijkers doen na het consumeren van je content? Eindig je content altijd met een Call To Action. Vertel je publiek wat zij kunnen doen. Wil je dat ze een conversie doen? Benoem dan de voordelen van je aanbod. Wil je dat ze verder kijken naar een video? Zet dan de link naar die video in je CTA.

Voeg ook eventueel nog wat extra visuals bij. Zeker bij tekst is een ondersteunende afbeelding erg prettig als afwisseling in een lang stuk content.

Stap 7. Publiceer

Dan is het tijd om je content te publiceren op de aangewezen publicatiedatum. Plan, indien mogelijk, het zo in dat je content automatisch gepubliceerd wordt. Veel websites en social media platforms hebben de mogelijkheid tot automatische publicatie, wel zo handig en je hebt er geen omkijken meer naar.

Stap 8. Leg een voorraad aan van social media content aan

Als volgende stap ga je je basis-stuk content vermeerderen. Dit doen we met content mapping. Maak afgeleide content van je basis-content en plan in op die kanalen waar je doelgroep actief is. Spreid je content stukjes uit over langere tijd en herhaal de cyclus over enkele maanden.

Lees alles over content mapping in het artikel: ‘Hoe heb je altijd voldoende content voor social media?’

Stap 9. Evalueer de uitkomsten

Tot slot ga je, na een gepaste tijd na publicatie, evalueren hoe de content het gedaan heeft. Een tool als Google Analytics is hierbij je beste vriend, of je analytics van je social media, je Youtube kanaal of andere digitale content. Welke content werd goed gelezen, had een lage bounce rate en lange tijd op pagina? Welke content kende de beste doorklikratio en conversie?

Tip: het loont de moeite om jezelf bij te scholen in het lezen van data. Op oa. Youtube kun je diverse tutorials vinden die je exact leren hoe je die data moet interpreteren.

Handige tools voor het maken van je content kalender

Je kunt je content kalender natuurlijk maken in je (papieren) agenda. Maar veel makkelijk is het om dit digitaal op te zetten. Dit kan in bijv. Google Calendar, maar er zijn meer handige tools die je kunt overwegen (sommige gratis, andere betaald):

  • Trello (kaartfunctie icm kalenderfunctie)
  • Asana
  • Monday

Altijd ruim voldoende content op voorraad met je content kalender

Een content kalender is ideaal voor die dagen, weken of maanden, dat je wat minder inspiratie hebt voor het bedenken van nieuwe content. Gebruik je content kalender als leidraad en zorg dat je goed mixt met media, formats, onderwerpen en kanalen. Hiermee vergroot je jouw online aanwezigheid en daarmee de kans op nieuwe bezoekers én klanten.

Betere content maken? Begin met bloggen!

Met een blog interesseer, motiveer en vermaak je je publiek. Daarnaast kun je bloggen uitstekend gebruiken voor SEO en het krijgen van meer conversie. En het goede nieuws is: iedereen kan bloggen!

In de cursus ‘Strategisch bloggen voor lezer en Google’ leer je bloggen van A tot Z. Je ontdekt hoe je het beste onderwerp vindt, het juiste zoekwoord, en alles rondom de promotie van je blog. Daarnaast krijg je diverse extra’s zoals templates, cheatsheets, e-books en heel veel meer.

Schrijf je vandaag nog in voor de cursus (met fijne korting!) en start direct!

Artikel uit de categorie:
SEO

0 Reacties op "Hoe maak je een content kalender?"

Geef een reactie op dit artikel

top
© 2022 Just Add Copy Academy - Onderdeel van Just Add Copy