Wil je meer conversie? Gooi eens een snuf Cialdini door je website teksten! (deel 1)

Francine van den Brink | Just Add Copy
  | 
10 mei 2022

Heeft jouw website last van een te laag conversie ratio? Dan is het de hoogste tijd om eens aan de slag te gaan met je website teksten. Want naast een geweldig aanbod (WAT) is je conversie voor een belangrijk deel afhankelijk van HOE je je aanbod brengt. Er zijn diverse technieken om dit voor elkaar te krijgen en een aantal bekende, bewezen, technieken zijn bedacht door Robert Cialdini.

cialdini website teksten

Robert Cialdini is een oud-hoogleraar marketing en psychologie aan 2 universiteiten in de VS. Hij schreef diverse boeken over online overtuigen en daarin legt hij uit dat er 7 tactieken zijn om jouw klant te verleiden tot conversie. In dit artikel (in 2 delen) nemen we die 7 technieken met je door en krijg je praktische voorbeelden hoe jij ze in jouw content ook kunt toepassen.

Meer conversie in je website teksten door het gebruik van Consistentie. 

Het eerste principe wat Cialdini beschrijft is Consistentie. Consistentie wil eigenlijk niks meer zeggen dan dit: iemand die al een kleine actie gedaan heeft, zoals ergens op klikken, is eerder geneigd om ook een tweede conversie te doen, zoals iets kopen. 

Ook kun je je teksten beginnen met een tweetal vragen, waarop je lezer (in zijn hoofd) ‘Ja’ op zal zeggen. De kans dat je lezer daarna ook ‘Ja’ zal zeggen tegen je aanbod wordt hiermee ook groter. Daarom ben ik dit blog ook begonnen met 2 vragen: ‘Wil je meer conversie?’ en ‘Heeft jouw website last van…

Wie A zegt, zal dus ook sneller B zeggen. Heb jij een CTA staan onder je huidige content? Laat je lezer dan op diezelfde pagina eens een kleine conversie doen, zoals ergens op klikken, een poll invullen, en video bekijken oid. En kom daarna met jouw aanbod.

Maak dat je lezers zich wat ongemakkelijk voelen: Wederkerigheid. 

Het tweede principe van Cialdini beschrijft de kracht van cadeaus geven, namelijk wederkerigheid. Wederkerigheid kun je in de praktijk brengen door het geven van gratis cadeautjes, bijvoorbeeld een gratis ebook, downloads, gratis tips of een gratis adviesgesprek. Kijk maar eens wat jij gratis zou kunnen weggeven op jouw website, er is altijd iets mogelijk.

De psychologie achter gratis cadeaus werkt als volgt: krijgt jouw klant iets gratis- wat ook nog eens van waarde is- dan voelt dat een beetje ongemakkelijk voor jouw klant. We zijn nu eenmaal opgevoed dat we iets terug moeten doen als we iets krijgen. Een soort ‘voor-wat-hoort-wat’ dus. Jouw klant zal, na het ontvangen van gratis waarde, iets terug willen doen, en een conversie is een logische stap in dat geval.

Zelf pas ik dit principe ook toe op mijn website. Zo kun je op de speciale ‘Gratis Downloads’ pagina van Just Add Copy Academy zelfs 12 gratis downloads krijgen: e-boeken, stappenplannen, cheatsheets en nog veel meer.

Als ze je mogen worden ze eerder je klant: Sympathie

Het derde principe wat Cialdini benoemt is Sympathie. Sympathie heeft een grote invloed op je conversie; vinden mensen je aardig, dan doen ze sneller zaken met je. Kijk maar eens naar deze foto’s van 2 willekeurige ondernemers: met wie zou jij in zee gaan? Ik durf te wedden dat het met de ondernemer rechts gaat zijn.

Met wie doe jij liever zaken? Een nors kijkende of een vriendelijke ondernemer?

Je kunt ook sympathie toepassen in je content met behulp van storytelling. Met storytelling vertel je meer over jezelf als ondernemer, je bedrijf, je product of de mensen die er werken. Wat je daarnaast bereikt met storytelling is dat mensen een blik achter de schermen krijgen, en jou dus beter leren kennen. En men doet liever zaken met iemand die ze kennen dan een totaal onbekende. 

Ook op Just Add Copy Academy kun je diverse artikelen lezen over storytelling. Wat is het en hoe zet je dit succesvol in binnen je content strategie?

Lees ook: Wat is storytelling en waarom werkt het?

Maak een sterk begin met het verhogen van je website conversie

Met het gebruik van Consistentie, Wederkerigheid en Sympathie in je website teksten maak je al een goed begin met het verhogen van je conversie. Het is tenslotte zonde om zo’n, bewezen, goed-werkende methode niet te gebruiken in je content. Met het toepassen van wat kleine principes maak je al snel een groot verschil op je landingspagina’s, in je blogs, je productpagina’s en zelfs op je ‘over-ons’ pagina.

In Deel 2 van dit tweeluik lees je meer over de impact op je conversie van sociale bewijskracht, autoriteit, schaarste en eenheid.

Lees deel 2 van dit artikel: Wil je meer conversie? Gooi eens een snuf Cialdini door je website teksten (deel 2)

Wil je zelf een ijzersterke landingspagina maken?

De diverse principes van Cialdini komen uitgebreid aan bod in de cursus ‘Maak een succesvolle landingspagina met sterke copywriting’. In deze cursus leer je hoe je 4 verschillende landingspagina’s maakt, waaronder de ‘Cialdini landingspagina’.

Ook krijg je hier 4 handige templates bij, waarmee het maken van een landingspagina voortaan supersnel en makkelijk gedaan is. Schrijf je nu in en pas de principes van Cialdini zelf ook succesvol toe!

Artikel uit de categorie:
Schrijven

0 Reacties op "Wil je meer conversie? Gooi eens een snuf Cialdini door je website teksten! (deel 1)"

Geef een reactie op dit artikel

© 2022 Just Add Copy Academy - Onderdeel van Just Add Copy