Wil je meer conversie? Gooi eens een snuf Cialdini door je website teksten (deel 2)

Francine van den Brink | Just Add Copy
  | 
10 mei 2022

In deel 1 van dit tweeluik over het inzetten van Cialdini technieken in je content hoorde je al over Consistentie, Wederkerigheid en Sympathie. Met het toepassen van die 3 technieken maak je al een goed begin met het verhogen van je conversie op je website. Maar Cialdini heeft nog veel meer uit de hoge hoed te toveren wat je tactisch kunt gebruiken om je lezers over te halen om jouw klant te worden.

cialdini website teksten

In dit tweede deel gaan we aan de slag met sociale bewijskracht, autoriteit, schaarste en eenheid. Je zult ontdekken wat er precies bedoeld wordt met deze technieken en hoe jij ze kunt inzetten binnen je eigen content strategie.

Lees deel 1 van dit artikel: Wil je meer conversie? Gooi eens een snuf Cialdini door je website teksten (deel 1)

De 4e verleidingstechniek van Cialdini: Sociale bewijskracht

Van de 7 verleidingstechnieken van Cialdini in sociale bewijskracht wel de meest krachtige techniek die je kunt inzetten. Met het overweldigend grote aanbod aan producten en diensten zien veel klanten al snel door de bomen het bos niet meer en krijg je, logisch, last van extreme keuzestress.

Wat doe je als je last hebt van keuzestress? Dan gaan we af op het oordeel van anderen en gaan we op zoek naar die ervaringen in de vorm van reviews. En het product met de meeste en goede reviews: dat gaat (weg van de minste weerstand) ook onze keus worden.

Heb jij een product of dienst waarvan je weet dat klanten het waarderen? Vraag hen dan om een review achter te laten, vraag of je hun review mag plaatsen bij je dienst of maak gebruik van review-platforms zoals Google Business, Kiyoh en Trustpilot.

De doktersjas bij de tandpastareclame: Autoriteit

Omdat we snel last hebben van keuzestress, en misschien zelf ook minder verstand hebben van een product of dienst, gaan we graag af op het oordeel van anderen. We laten ons graag overtuigen dat we de juiste keuze maken. Wat hieraan meehelpt is als iemand, met bewezen ‘track record’, je helpt met kiezen. Iemand met autoriteit dus, kennis van zaken en die weet waar hij/zij het over heeft.

Straal je autoriteit uit dan doen mensen graag zaken met je. Want met jou kopen ze geen kat in de zak. Men wil best geld uitgeven voor een product of dienst, maar ook zeker weten dat dit goed geleverd gaat worden. 

Hoe straal je autoriteit uit?

  • toon logo’s van erkende organisaties, zoals Webwinkel keurmerken, betaalproviders en certificeringen
  • zijn jouw titels (Drs. Dr. Ing. enzovoort) noemenswaardig en van belang in relatie tot jouw aanbod? Noem ze dan gerust. Je hebt tenslotte geen cursus gedaan in het plaatselijke buurthuis.
  • vertel over garanties die je geeft (niet tevreden-geld terug garantie, vandaag besteld-morgen in huis garantie etc)
  • noem je USP’s…waarom moeten ze bij jou zijn en niet bij een ander?
  • uiteraard toon je je contactgegevens en hoe men jou het best kan bereiken
cialdini website teksten

Speel in op verliesangst: Schaarste

Er is weinig zo irritant als net achter het net vissen. Wat vind je erger: de bus net voor je neus weg zien rijden of er achter komen dat die bus al 20 minuten eerder vertrokken was? Grijp je net achter het net dan voelt dat als verlies, en -competitief als we nu eenmaal zijn- verliezen doen we niet graag.

Jij kunt met jouw aanbod inspelen op die angst voor verlies. Heb je een aanbod, product of dienst, wat schaars is of dreigt te worden, dan kun je dat perfect benoemen in je content:

  • heb je nog slechts 2 producten op voorraad? Meld dat er dan, in rood, bij
  • zijn er nog slechts 2 plekken voor een online webinar? Zeg het!
  • heb je deze maand nog maar ruimte voor 1 nieuwe klant? Benoem dat!

Dreigt een aanbod bijna te verlopen, of is een product bijna op, dan doet dat je klant sneller dan het geluid op de koopknop drukken. Alles om te voorkomen dat men de boot zal missen. Let er hierbij wel op dat je eerlijk blijft: heb je ergens een pakhuis vol van liggen dan mag je uiteraard niet liegen over schaarste.

Wij horen tot dezelfde kudde: Eenheid

Het laatste principe wat Cialdini beschrijft is Eenheid. Eenheid wil niks anders zeggen dan dat jij, de aanbieder, iets gemeen hebt met jouw klant en daarover vertelt. Jij bent misschien, net als zij, enthousiast klusser aan antieke auto’s. Of jij hebt iets meegemaakt in je leven en bent daarna ervaringsdeskundig coach geworden voor mensen met die hetzelfde doormaken.

Heb jij iets gemeen met jouw klanten dan benoem je dat in je teksten. Je laat hiermee zien dat jij net zo bent als zij, je hebt een gemeenschappelijke factor. Je behoort tot dezelfde kudde als jouw klanten. En ben jij hetzelfde, dan roept dat sympathie op. En sympathie, we zagen het al eerder voorbij komen in deel 1 van dit tweeluik, maakt dat mensen sneller je klant worden.

Maak gebruik van de 7 principes van Cialdini

De 7 principes van Cialdini zitten niet moeilijk in elkaar, en iedere ondernemer kan wel 1 of meerdere van die principes gebruiken in zijn content. Welk principe je ook inzet: iets is beter dan helemaal niets en zal zeker helpen je conversie te vergroten. Kijk welke principes van toepassing zijn op jouw aanbod en verwerk ze in je teksten. Je zult er je bankrekening een groot plezier mee doen.

Leer hoe je zelf 25 slimme hacks toepast in je content

Wil je meer leren dan alleen Cialdini technieken en succesvol diverse tactieken gebruiken op je website? Wil je leren hoe je klanten maakt van je bezoekers? Schrijf je dan nu in voor de cursus ‘Boost je conversie! met 25 slimme copywriting hacks’. 

Artikel uit de categorie:
Schrijven

0 Reacties op "Wil je meer conversie? Gooi eens een snuf Cialdini door je website teksten (deel 2)"

Geef een reactie op dit artikel

© 2022 Just Add Copy Academy - Onderdeel van Just Add Copy