• Geen producten in je winkelmand.

  • Login

3 Slimme storytelling technieken die een verhaal omtoveren van ‘neutraal’ naar storytelling

Francine van den Brink | Just Add Copy
  | 
8 juni 2022

Het overgrote deel van de content die gemaakt wordt is neutraal van toon. Het beschrijft een aanbod, een product of een bedrijf. Maar juist die neutrale toon maakt dat mensen ‘doofblind’ worden voor je boodschap, zulke content zien of horen ze al hele dagen online langskomen. Het maakt weinig indruk en vaak haken lezers al af na de eerste alinea.

storytelling techniek

Dé truc om mensen echt te interesseren voor je boodschap is storytelling. Op Just Add Copy Academy kun je diverse cursussen en content vinden over storytelling en kun je onderwerpen vinden om over te vertellen. In dit artikel nemen we 3 belangrijke storytelling technieken met je door die maken dat een neutraal verhaal echte storytelling wordt.

Storytelling techniek 1: Gebruik sensorische taal

Je wilt dat je boodschap echt binnenkomt bij je lezer, dat ze het (in hun hoofd) vóór zich zien. Een verhaal wat tot leven komt in het hoofd van je lezers kan rekenen op een lager afhaakpercentage en een langere tijd-op-pagina. Ook leidt zo’n verhaal vaker tot een conversie. 

Een goede manier om een verhaal tot leven te brengen is het toevoegen van sensorische taal. Sensorische taal is taal die beschrijft hoe de zintuigen iets ervaren: hoe iets aanvoelt, hoe iets ruikt, hoe iets klinkt, hoe iets smaakt en hoe iets eruit ziet. Voeg daarom altijd details toe die slaan op de zintuigen, dat maakt dat het verhaal zich gaat afspelen als een filmpje in het hoofd van je lezers.

Storytelling techniek 2: Voeg emotie toe aan je verhaal

Naast sensorische taal is ook het toevoegen van emotie een belangrijk onderdeel van storytelling. Misschien heb je je geïrriteerd aan iets, voelde je je enorm blij bij het behalen van een succes, gefrustreerd omdat er iets niet lukte of euforisch toen je prototypes binnenkwamen na een lange weg van testen en mislukkingen.

Behalve dat je lezers je verhaal goed voor zich zien met sensorische taal, wil je ook dat ze iets gaan voelen bij je verhaal. Je roept, door het vertellen over jouw emoties, die emotie ook op bij je lezer. Hiermee krijgt je lezer een band met jou, jij bent net zoals zij: met vallen en opstaan. Met mislukkingen en successen.

Voelen je lezers een band met jou dan zullen ze eerder overgaan tot conversie. Door het vertellen over je emotie toon je menselijkheid, je bent geen grijs gebouw waar een bedrijf in zit, je bent een hardwerkende ondernemer met een doel. Een echt persoon die een aanbod heeft om zijn klanten mee te helpen. En klanten kopen liever iets bij een ondernemer waar ze iets bij voelen, en zullen eerder overgaan tot conversie.

storytelling techniek

Storytelling techniek 3: Wees The Underdog

Wat hebben de films over Harry Potter, Bridget Jones en Mister Bean met elkaar gemeen? Ze hebben allemaal een zgn. ‘Underdog’ in de hoofdrol. Een Underdog is iemand die verre van perfect is, die de wind altijd tegen heeft, en bij wie niks vanzelf gaat. Veel mensen krijgen op slag sympathie voor de Underdog, je gunt het die persoon meer dan anderen om eindelijk eens succes te krijgen. 

Ook jij kunt gebruik maken van de gunfactor voor de Underdog. Vertel daarom in je content rustig over alle mislukte prototypes, de hobbelige weg die je hebt afgelegd in je ondernemersbestaan, en de lessen die je hebt geleerd (met vallen en opstaan). Laat zien dat het bij jou ook allemaal niet van een leien dakje gaat, of is gegaan. Toon je kwetsbaar en laat zien dat ook jij verre van perfect bent.

Met het tonen van kwetsbaarheid, en het vertellen over je falen en lessen, plaats je jezelf in de Underdog positie. En omdat mensen de Underdog juist meer succes wensen is de kans groter dat ze jouw klant worden.

Let op: vertel over je falen, maar ook over je successen. Je wilt wel een professionele indruk maken op je klanten en niet overkomen als een totale kluns die de klus niet gaat klaren.

Lees ook: Wat is storytelling marketing en hoe zet je dit succesvol in?

Stap uit die comfortzone en start met storytelling

Door het toevoegen van deze 3 slimme storytelling technieken maak je je verhaal echt persoonlijk. Hiermee onderscheidt je jezelf van alle ‘neutrale’ content die juist vaak erg onpersoonlijk is. Hoe meer je lezers jou leren kennen, hoe sneller ze in zee willen gaan met je. Dus stap uit die comfortzone en maak je content direct interessanter en boeiender met storytelling.

Vertrouwd raken met storytelling? Volg een cursus!

Niet iedereen is een verteller van nature. Wat moet je vertellen en hoe pak je dit op een goede manier aan? Welke elementen maken een verhaal echte storytelling?

In de cursus ‘Praktische storytelling voor je bedrijf’ leer je alles rondom storytelling. Van onderwerpen tot onmisbare elementen en technieken, het komt allemaal voorbij in deze cursus. Schrijf je nu in voor de cursus (met fijne korting) en zet storytelling succesvol in voor jouw bedrijf!

Artikel uit de categorie:
Storytelling

0 Reacties op "3 Slimme storytelling technieken die een verhaal omtoveren van 'neutraal' naar storytelling"

Geef een reactie op dit artikel

top
© 2022 Just Add Copy Academy - Onderdeel van Just Add Copy